Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
   Strona G堯wna Wiersze Linki Forum Pobieralnia
Lipiec 22 2018 09:06:46   
Nawigacja
Portal
  Strona G堯wna
  Wiersze
  FAQ
  Forum
  Linki
  Kontakt
  Galeria
  Szukaj

Najnowsze wiersze
2017_1
ma fi [tom zdziwiony]
***
lo ksio [Szczepan Pawe設
t赧 kle [kazanie do ptak闚]
tri bou [z popielnika]
sub sol [Dwunasty Kohelet]
wra caj [ζzarz II]
wra ca [ζzarz I]
oiki afe [Odleg造]
Jeho szu [mi這sierny s.]
izma izaa [Sara/Hagar]
za s這 [Kobieta kt鏎崧
"o m鎩 Jezus"
鈍iat這 i s鏊 – Antoni i Jan
Narodowe historie o Matce
jar do [zagadki winnicy]
ma tete [Mateusz II]
jan ja [Jakub i Jan]
mela lui [na mo軼ie]
dar bo [Mateusz]
dam dom [do paralityka]
inno cen [Anio B這ta]
one ono [S這wo]
beta bara [pytania do Chrzciciela]
ei fidi [Bartymeusz II]
eius luna [Barytmeusz I]
mar ham [Ester]
asa zaasa [i trzej kr鏊owie]
rit El [Zostawiony]
ange lene [bogaty m.]
jab jub [dawni wujowie Dawida]
aga ton [Abram i Melchizedek]
po po [Noe]
XV. epilog
XIV. przy grobie Mistrza z Nazaretu
XIII. Cia這 Jezusa na kolanach Matki
XII. 鄉ier Pana Jezusa
XI. przybijanie Jezusa do krzy瘸
X. obna瞠nie Cia豉 Boga
IX. trzeci upadek
VIII. p豉cz帷e kobiety
VII. drugi upadek
VI. Weronika ociera twarz Jezusowi
V. Szymon Cyrenejczyk pomocnik
IV. spotkanie Pana z Matk
III. pierwszy upadek
II. Jezus bierze krzy na ramiona
I. s康 u Pi豉ta
Mateusz
2012_5
2012_4
2012_3
wniebowzi璚ie
Jakub Starszy
8
7
6
5
4
3
2012_2
2
1
*** [郵ady potrzebne nikomu]
2012_1
2011_11_11
nauczka
32_imperium s這鎍a
2010_3
31_krisis [I]
鈍ieca
30_piasku ludzie ska造
29_豉twiej
28_miejsca
27_sensacja
26_Dawid i Saul
25_teraz nowy
24_Szczepan Szawe Pawe
23_spacer przez sad
22_mo瞠 nie
21_nowa era
20_ucieczka: siedz帷
19_s康
18_wyobra幡ia
17_obsesja
16_amulet
15_motus
[8] o wierze MB
[6] M wz鏎 ma鹵onki
[1] o nabo瞠雟twie do Serca MB
14_umowne
13_oszustwo
12_z fotela
2010_2
11_dalej
10_samotno嗆 image
9_s逝cha貫m ciebie po tym wszystkim
8_ob逝da
7_zat璚hni皻y chleb
6_grzechotka
5_wyobra
4_pi耩 minut przed wiatrem
3_westchnienie marnotrawnych
2_na skraju
1_ascendisse
Filip i Bart這miej
2010_1
ko這wrotki
wolno
wiersz o bzycz帷ej lampie
pro軸a
Ja - Aj
Taki jest M鎩 B鏬
Ja owieczka
7
6
5
4
3
2
1
2009_2
2009_1
XVIII
XIII
XII
VIII
VII
VI
V
2007_5
2008_9
[2] Piotr: Haggada o Namiocie
IV
2008_8
I
2008_6
2008_5
Jakub M這dszy
2008_4
2008_3
[1] Piotr
2008_2
[5] Jan szczeg鏊ny
2008_1
[11] mdl MB
[10] Maryja Duch Prawda
[9] M samotnych
2007_4
wyobra幡ia
[7] MK
[5] Matka
[4] o powo豉niu MB
[3] o domagaj帷ych si znaku
[2]o ikonie MB
39_郵ady
43_antyfona wt鏎a
42_epilog nijaki
41_k這pot 鈍. Piotra
40_o pomocy albo wspomnienia pani Stasi
38_pentakosta
37_trzy Marie
36_ jeszczem nie zajrza do grobu
35_kiedy Ty kona
34_aniele bo篡
33_瞠lazowa
32_mo瞠 albo o Judaszu
31_przemiany
30_osobliwie pospolity pejza
28_ㄆkasz 鈍i皻y
26_przebaczy?
24_uparta
2007_3
mandragora
2007_2
2007_1
jasno嗆
2005_14
2005_13
2005_15
2005_9
2005_7
2005_5
2005_4
2005_3
2005_2
2005_1
2004_6
2004_8
2004_7
2004_5
2004_4
2004_3
2004_2
2004_1
29_ zapowied pierwsza
27_turma
25_jak marta
XX~epiLog~XX
Lam. 10
Lam. 9
Lam. 8
Lam. 7
Lam. 6
Lam. 5
Lam. 4
Lam. 3
Lam. 2
Lam. 1
intro
23_przejrzy軼iej
22_na poddaszu
20_mo瞠 mog
21_w obronie kopytka
19_o czekaniu
18_bitwa
17_zreformowany tandem
16_list do n.
15_na znak
14_zosta貫 poznany
13_b璠ziesz Hiobem
12_Tobiasz albo kto inny
11_o rozczarowaniach
10_* * *
9_powr鏒 Moj瞠sza
8_w璠r闚ka Jakuba
jakby nigdy nic...
7_zaleg造 list
6_przedwcze郾ie
niech za酥iewa deszcz
2003_4
2003_3
2003_2
2003_1
5_swary 2
4_swary 1
3_szcz窷cie
2_pie填 wybra鎍闚
1_antyfona
Na marginesie 1050-tej… (3)



My郵帷 o to窺amo軼i narodowej wydaje si wa積ym wspomnie o czym, co na w豉sny u篡tek nazywam „rozdarciem scementowanym”. Od zawsze u nas wszystko klaruje si na niby odp造waj帷ych i przyp造waj帷ych do siebie wyspach katolik闚 i wzdychaj帷ych do pierwotnej s這wia雟zczyzny.

Tarcia mi璠zy tymi spu軼iznami trwaj w kulturze polskiej jako czynnik sta造. Chrze軼ija雟two ma by wzorcowe, bo by這 i bywa (ka盥y wiek niesie w sobie pami耩 i pomoc wybitnych 鈍i皻ych: Wojciech, Stanis豉w, Kinga, Salomea, Jadwiga, Stanis豉w Kostka, Andrzej Bobola, Jan z Dukli, Faustyna… ) – m闚i jedni.
Gdzie jednak nasze korzenie, z t瘰knot za pierwotnym, wcze郾iejszym? (to tak瞠 dobrze udokumentowane m.in. u Marii Janion w „Niesamowitej s這wia雟zczy幡ie”) – wt鏎uj drudzy.
W procesie 篡cia i zmian kultury – o dziwo – dobrze si to cementuje. Jakby inkulturacja by豉 dla nas czym naturalnym. Nie uwierz bowiem, 瞠 zabrak這 zwolennikom starych porz康k闚 m康rych g堯w, kt鏎e mog造 by udokumentowa warto軼i dok豉dniej ni pozostawienie drobnych mit闚 i niewielkich rytua堯w. Pr璠zej kultury chrze軼ija雟ka i s這wia雟ka musia造 by do siebie podobne lub chrze軼ija雟two wnios這 to, na co s這wia雟zczyzna czeka豉 (podobny proces jak w Meksyku przy obrazie z Guadelupe).


I co z tego? Przys這wie i idea造.
Niekt鏎zy wyci庵aj z tego nauk praktyczn: „Panu Bogu 鈍ieczk a diab逝 ogarek”. Zdaje si, jeste鄉y w tym nie幢i. Jakby jeden z mit闚 o stworzeniu, z Wielkopolski, pasowa bez wzgl璠u na czasy. Na wielkim jeziorze w 堯dce p造n掖 Pan B鏬 i diabe. B鏬 postanowi stworzy 鈍iat z dna jeziora. Poprosi wi璚 diab豉, aby pop造n掖 i przyni鏀 gar嗆 mu逝, z kt鏎ego On stworzy 鈍iat na swoj chwa喚. Pop造n窸o czorcisko, ale nabieraj帷 gleby w kopyta powiedzia: „Nie na Twoj ale na moj chwa喚”. Wyp造wa a woda wyp逝ka豉 mu wszystko z kopyta. Wr鏂i z niczym. Przy jednej z kolejnych wypraw na dno w ko鎍u powiedzia: „No dobrze na Twoj chwa喚, ale i na moj troch”. Potem za pazurem przyni鏀 ziarenko piasku, z kt鏎ego Pan B鏬 鈍iat stworzy. A samo si sk豉da do wniosku: „bo my to takie ochrzczone czorty”.

Niekt鏎zy biegn w stron idea堯w. Albo Cyryl i Metody sto lat przed oficjalnym chrztem tak skutecznie trafili do dusz i sumie (nie na darmo Jan Pawe II dedykowa im encyklik „Slavorum apostoli”), albo mo瞠 owa s這wia雟zczyzna mia豉 w sobie istotne elementy wsp鏊ne z Ewangeli. Prostolinijne pobo積e 篡czenia czy prawda historyczna – nie rozstrzygam, za ma貫 kompetencje.
Pi瘯nie opisuj te klimaty El瘺ieta Cherezi雟ka („Harda”, „Korona 郾iegu i krwi”, „Niewidzialna korona”, czy moja ulubiona „Gra w ko軼i”), Dorota Terakowska („Samotno嗆 bog闚”) czy Andrzej Pilipiuk.

Ale wniosek ko鎍owy nale篡 do Czes豉wa Niemena. Na jednej z najmniej docenianych p造t („Terra deflorata”) napisa:

„Wi璚 t瘰kno mi do praw Natury
do praw pod s這鎍em tak poj皻ych
i nie stosuje si tresury
wobec M康ro軼i Rzeczy 安i皻ych

Wi璚 t瘰kno mi do Ponadwiecznych
do tych potomk闚 Adamowych
kt鏎zy pod stropem drogi Mlecznej
pokorni pi瘯nie schyl g這wy” („Spojrzenie za siebie”).


czerwiec 2016
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj si, 瞠by m鏂 dodawa komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dost瘼ne tylko dla zalogowanych U篡tkownik闚.

Prosz si zalogowa lub zarejestrowa, 瞠by m鏂 dodawa oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這

Zapami皻aj mnie



Rejestracja
Zapomniane has這?
U篡tkownik闚 Online
Go軼i Online: 1
Brak U篡tkownik闚 Online

Zarejestrowanych U篡tkownik闚: 226
Najnowszy U篡tkownik: ~TomaszLes
MusicBox
Odtwarzacz Mp3

(Wszystkie pliki umieszczone s na serwerze Wrzuta.pl)
Shoutbox
Tylko zalogowani mog dodawa posty w shoutboksie.

^miska84
DATA: 06/11/2009 22:31
dylu dylu wink

@tygrys
DATA: 27/10/2009 21:09
'chleb z mas貫m zawsze spada na posmarowan stron' [jaromir nohavica]

^knopersik
DATA: 11/04/2009 21:25
Weso貫go Alleluja!!!!happyhappyhappyhappy

@andrew
DATA: 11/04/2009 12:09
Weso造ch 安i徠 Wielkiej Nocy happy

^miska84
DATA: 10/04/2009 19:49
Radosnej Wielkiej Nocy dla wszystkichhappy pozdr

Najaktywniejsi
Na miejscu 1 jest:
~patrycja
Brak Avatara height=

Punktacja:
Og鏊ne: 27
Bonusy: 0
Kary: 0

2) ~king (12 pkt.)
3) ~luzipher (3 pkt.)
4) ~mbvk (1 pkt.)
5) ~kasienka (1 pkt.)
6) ~tweetowna (1 pkt.)

Copyright by tygrys © 2007- 2011